Internetes vásárlás – a termék visszaküldéséhez való vásárlói jogunk – elállás
dr. Madocsai Márton
A hazánkat is sújtó pandémia miatt egyre nagyobb mértékben kerül előtérbe az online vásárlás lehetősége a biztonságot és a megbízhatóságot nyújtó házhozszállítás kényelmével, a sorban állás elkerülése végett, valamint a korlátlan online “nyitvatartás” lehetősége miatt. Mindezekhez azonban fontos tudnunk, milyen lehetőségeink vannak, amennyiben a megrendelt terméket vissza szeretnénk küldeni. Jelen cikkünkben ezen helyzetekről adunk rövid áttekintést a magyar jog alá tartozó webshopok esetében a vásárlói (fogyasztói) szempontból.
Webshopban történő vásárlás alkalmakor jogi szempontból ráutaló magatartással ún. adásvételi szerződést kötünk meg, a terméket a webshop internetes felületén vesszük meg, a fizetéssel pedig a webshopnak a kiszállításra kötelezettsége keletkezik. Az ilyen típusú szerződéseket a jogalkotó üzlethelyiségen kívüli és távollévők közötti szerződésként nevezi, pont azért, mivel magát a terméket személyesen egy boltban, üzlethelyiségben nem tudjuk felpróbálni, megtekinteni, vagy jellemzőit megismerni.
A kipróbálás, megtekintés “ellentételezésére” hozta létre a jogalkotó az általánostól eltérő elállási jogot, amely révén a vásárló (fogyasztó) a terméket annak átvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldheti. Az indoklás nélküliség azt jelenti, hogy nem vagyunk kötelesek megjelölni, miért küldjük vissza a terméket, így az egyszerűen lehet az is, hogy a kiszállított termék nem tetszik vagy mérete nem megfelelő. A visszaküldési jogunk érvényesítéséhez az alábbi lépéseket kell megtennünk és az alábbiakra szükséges figyelnünk.
- Elállási nyilatkozat megküldése
Amennyiben úgy döntünk, hogy az interneten vásárolt terméket visszaküldjük, ún. elállási nyilatkozat kell tennünk. Ezt 14 napos naptári napot jelentő határidőn belül kell megtennünk. A határidő számítása szempontjából a határidő első napja a termék átvételének napja – tehát amikor a terméket átvesszük a kiszállítást végző cég munkatársától –, míg utolsó napja pedig maga a 14. nap.
Az elállási nyilatkozatunk webshop felé történő bejelentéséhez a webshopok jellemzően űrlapokat vagy formanyomtatványokat szoktak alkalmazni, de ennek használata nem kötelező. Amennyiben a webshop felületén jelezzük az elállási szándékunkat, akkor a webshop köteles a bejelentésünket azonnal visszaigazolni (pl.: e-mailben). Mindezek mellett a webáruházak gyakran e-mailen is biztosítják a lehetőséget elállás bejelentésére, továbbá erre postai úton is lehetőségünk van. Az elállási jogunk bejelentésére egy általános jellegű formanyomtatvány minta ITT érhető el.
- Termék visszaküldése
Vásárlóként az elállási nyilatkozatunk határidőben történő megküldésén túl kötelesek vagyunk haladéktalanul, de legkésőbb az elállási nyilatkozatunk megküldését követő 14 napon belül a terméket visszaküldeni. Vagyis az elállási nyilatkozatunkkal együtt a terméket még nem vagyunk kötelesek visszaküldeni, ugyanakkor ez a gyakorlat célszerű, mert így a pénzünkhöz is hamarabb juthatunk. A termék visszaküldése esetében is rendkívül fontos a 14 napos határidő megtartása, erre jogszabály is kötelez minket.
A termék visszaküldésének költségeit saját magunknak kell megfizetni, tehát a webshop nem kötelezhető a visszaküldéssel járó postai vagy fuvarozási költségek megtérítésére. Ezzel kapcsolatosan csomagolási kötelezettség és költség is minket terhel, így célszerű az eredeti csomagolást megtartani, de ebben történő visszaküldés nem kötelező. Természetesen a webshop önként vállalt és üzletpolitikai döntése szerint a vásárlókat kárpótolhatja a szállítási költségek átvállalásával is.
A visszaküldés módját (pl.: futárszolgálat, postai küldemény, “saját magunk” visszük vissza) saját belátásunk szerint választhatjuk meg. A visszaküldési címet a webshop weboldalán, jellemzően az általános szerződési feltételek (köznapi nevén: ÁSZF) vagy ezzel kapcsolatos menüpont alatt érhetjük el. Amennyiben esetlegesen postai küldeményként nem visszaküldhető termék (pl: túl nagy), vásárlóként akkor is felelősek vagyunk a webshop részére történő visszajuttatásért.
Amennyiben esetleg a termék még nem került kiszállításra és azt nem vettük át, azon esetben is gyakorolhatjuk a “visszaküldés” jogát azzal, hogy az 1. pontban említett elállási nyilatkozatot elküldjük.
Rendkívül fontos szabály az is, hogy a terméket átvétel után ne használjuk, az elállási jog nem 14 napos “ingyenes” használatra jogosítja a vásárlót. Természetesen a terméket kipróbálni, megnézni, és tulajdonságait megismerni lehet, erre a jogszabály kifejezett lehetőséget ad is. Viszont amennyiben esetlegesen bármilyen sérülés miatt vagy esetlegesen a használatból adódóan a termék értéke csökken, vagy esetlegesen hiányosan küldjük vissza a terméket, a webshop a terméken bekövetkezett értékcsökkenést követelheti rajtunk.
- Nem visszaküldhető termékek köre
Az interneten megrendelt termékek jelentős hányadukban visszaküldhetőek, ugyanakkor a termék jellegéből adódó felhasználási módja, tulajdonságai vagy kibontása miatt nem minden termék küldhető vissza, így a vásárlót megillető elállási jog e tekintetben jogszabály szerint korlátozott. Azon termékeket, amelyek esetében az elállási jog (visszaküldés) nem gyakorolható, ITT érhető el.
- Webshop kötelezettsége vásárlói elállási nyilatkozat és a termék visszaküldését követően
Amennyiben az elállási jogunkat gyakoroltuk, a nyilatkozatunkat megtettük és a terméket visszaküldtük, úgy a webshop köteles az elállási jog gyakorlásától számítva, annak bejelentését követően 14 napon belül visszatéríteni a termék vételárát (szállítási költség nélkül). Fontos webshopot megillető jog, hogy a termék árának megtérítését a webshop visszatarthatja addig, amíg a terméket vissza nem szolgáltatjuk vagy egyértelmű módon a visszaküldést nem igazoljuk.
A webshopnak olyan formában kell a vételárat visszatéríteni, amilyen formában fizettünk. Ez jellemzően bankszámlára történő visszautalás. Természetesen van lehetőség, hogy a fizetéstől eltérő módon kérjük vissza a pénzünket, de ezt kifejezetten jeleznünk kell.
A fentiek alapján jól látható, hogy az elállási jog gyakorlásához milyen lépéseket kell megtennünk. E folyamatban a határidők megtartása minden esetben, a vásárló és a webshop oldaláról is kulcsfontosságú és jogszabály szerint meghatározott. Amennyiben esetleg ajándékként kaptuk a terméket, érdemes az ajándékozóval is egyeztetni a visszaküldés lehetőségeiről és határidejéről.
Mindezek mellett a webshop saját üzleti érdekeinek megfelelően, a vásárlóinak megtartása érdekében a fentiektől kedvezőbb szabályokat megállapíthat (pl.: jellemző a 30 napos visszaküldés lehetősége). Tanácsoljuk, hogy a webshop általános szerződési feltételeiről (ún. ÁSZF) a vásárlást megelőzően tájékozódjunk, különösen arról, hogy a termék visszaküldhető-e. Érdemes magát a webáruház működési hátterét is ellenőrizni, amelyet a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon, a kereső funkció használatával könnyen megtehetünk.
A fentiek kizárólagosan általános áttekintésnek tekinthetők, jogi tanácsadásnak nem minősülnek.
Jogszabályok:
- a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény